Sunday, 18 November 2012

situasi yang paling tak boleh untuk di endahkan adalah apabila 'orang sebelah' menangis/sedih/dan yang seumpamanya..

sayang..jangan menangis.
saat ini aku mahu peluk kamu sekuat hati.
seakan ini pelukan terakhir.
sabarlah untuk saat ini
tabahlah untuk saat ini
Dia ada untuk kamu.
in shaa Allah
dan aku di sini untuk berjalan bersama kamu
genggam erat tangan ini
tumpahkan segala sesak air mata
aku ada selagi mana kamu mahu


p/s: kamu ada dalam doa aku sayang




Thursday, 15 November 2012

Nikmat

Bibir ini hanya boleh di buka tak sampai satu inci.. nak ketawa pun paling sopan lagaknya.. hikhik.sambil menekup mulut..agar rahang tak terbuka luas. Allahu.. semuanya dengan kuasa dan izinMu. maka teruslah bersyukur dengan apa yang di punyai sekarang. bagaimana? dengan menjaga sebaik mungkin, tidak terus mengeluh dengan itu ini.

p/s: Moga kita sentiasa bersyukur dengan nikmat yang di beri oleh Dia. Jangan bersedih dengan apa yang kita tidak ada.

Saturday, 10 November 2012




Aku mohon hari-hari yang mendatang nanti di mudahkan.. 
untuk aku, untuk kamu dan untuk semua..



Friday, 2 November 2012


pic from google :)

Jangan biarkan hati mati
Suburkan ia..suburkan ia..suburkan ia..
Selagi punya waktu ini..
Selagi punya kelapangan ini..
Selagi punya sedar dalam diri..

p/s: jaga diri, jaga iman, jaga hati.. 

Thursday, 13 September 2012

Cinta Datang Pada Iman


This would be a looooooooooong entry.. :D


p/s : enjoy the story.. a friend shared this to me when i was doing my diploma here.. :) it was written by someone..which i don't even know. but somehow it is somewhere in the internet i guess. so KUDOS to you dear writer. May Allah bless you whoever and wherever  you are.. :D

Cinta datang pada Iman
Tangannya tidak henti menarik rumput ditepinya. Melepaskan gelora dijiwa, menahan air mata yang berdosa itu menitis lagi. Imannya meronta-ronta kerana kalah pada nafsu yang yang tengah bersorak gembira.
"Maafkan aku wahai iman," Nurul Iman bermonolog sendirian.

Tidak dapat diseka lagi air mata jernih itu jatuh lagi. Iman diselubungi rasa bersalah yang teramat sangat dalam dirinya. Ya, sebelum ini bukannya dia tidak tahu tapi kehendak nafsu itu lebih diutamakan dia. Itulah Nurul Iman pelajar Tahun satu dalam bidang Syariah dan Bahasa Arab. Seorang pelajar yang hebat berkata dipentas perjuangan. Dia juga barisan kepimpinan dakwah di situ. Hebatnya Iman dalam perjuangan memberi suntikan semangat kepada akhawat yang lain.

Tapi Iman tewas pada satu persada yang lain. Air mata Iman jatuh lagi mengenangkan kebodohan diri sendiri. Mengenangkan kembali saat perkenalan dengan seorang lelaki sewaktu Iman menjalani kem Perkasa Diri selepas SPM. Ketika itu Iman hanyalah perempuan biasa yang baru mengenali erti kehidupan diluar sana. Di kem itu banyak mengajar Iman ketika berjauhan dengan keluarga.

Kenalnya Iman pada lelaki itu kerana dia merupakan peserta aktif dalam dakwah di situ. Memang lelaki itu baik, mana tidaknya dialah imam di surau, dialah mengetuai majlis ta'lim, dialah yang menganjurkan aktiviti-aktiviti di surau untuk menarik hati peserta untuk ke surau. Hati Iman terjentik pada kebaikan yang dia lakukan.
"siapa nama awak?", dia mula bertanyakan Iman ketika dalam satu aktiviti kumpulan. Iman hanya menghulurkan satu buku pada dia yang tertulis namanya di situ.

"Nama awak seperti awak", dia memulakan bicara. Iman hanya tersenyum ketika itu.
"Nama saya Hafiz Ad-Din", panggil saje Haffiz". Awak memang tak banyak bercakap ker?
"Tak delah, saya memang macam nie, saya tak kenal awak, buat ape saya nak cakap dengan awk." Iman berkata jujur. Memang Iman begitu, hanya bercakap apabila perlu sahaja. Tapi bila Iman bersuara, semuanya kaku mendengar bicaranya.

Pada saat itulah Iman mula mengenali insan bernama Haffiz. Iman mungkin menganggap dia sebagai sahabat, tapi Haffiz cuba mencuri hati Iman. Haffiz tahu sukarnya dia mendekati insan yang bernama Nurul Iman.
Ketika hari terakhir di kem itu, Iman mula merasai niat Haffiz pada dirinya. Iman mula merasai serba salah tentang perasaan itu. Dia sendiri pun tidak memahami perasaan hatinya ketika itu. Iman menulis sepucuk surat pada Haffiz. Dalam surat itu pena Iman menulis..



Salam sahabat,
Jodoh itu satu ketentuan dari Ilahi,
Usahlah awak bimbang dengan ketentuan itu,
Andainya saya milik awak, saya tetap milik awak satu hari nanti,
Tapi andainya saya bukan untuk awak..
Ingat, ketentuan Allah itu terselit sejuta hikmah,
Yang lebih baik itu sedang menanti awak..
Syukran atas persahabatan ini =)
~Nurul Iman Abd Majid~

Iman menghulurkan surat itu pada dia dengan seribu harapan yang tercipta agar dia mengerti isi hatinya.
''Terima kasih, jaga diri baik-baik..Kalo rindu, tengok bulan," Haffiz hanya melihat wajah lembut Iman. Baginya Iman adalah segalanya. Dia tekad mahu menjadikan Iman zaujahnya satu hari nanti.

Iman tidak mampu berkata-kata. Iman tidak faham akan perasaannya. Adakah hatinya sudah mencintai dia.........
Sekarang sudah dua tahun dia mengenali haffiz. Walaupun masing-masing berada di jalan juang yang berbeza tetapi Iman dan Haffiz kerap berhubungan melalui telefon. Iman mula menerima cinta Haffiz dengan harapan dialah zaujun dia suatu hari nanti. Iman bukan tidak tahu cinta sebelum nikah ini lebih lebih menjerumuskan kepada zina. Itulah Iman,sentiasa kalah pada mujahadah nafsu.

Kadang-kadang dia cuba mengelak dari menjawab panggilan dan SMS daripada Haffiz. Iman juga cuba terangkan kepada Haffiz perhubungan yang disyariatkan dalam Islam. Iman kaku kerana dia tahu dia banyak melukakan hati Haffiz secara tidak langsung.

"seorang lelaki yang baik, dia tidak akan membiarkan orang yang dicintai itu bersama-sama melakukan dosa". Iman terpaku mendengar ceramah ''Manisnya Cinta selepas Nikah".

Jikalau benar Haffiz itu mencintai dirinya, kenapa dia tidak pernah terfikir perhubungan seperti ini akan banyak mengundang dosa. Iman tidak mahu baitul muslim yang dibina atas perhubungan yang tidak diredhai.
Iman tidak pernah putus berdoa andainya Haffiz itu terbaik untuk dirinya dunia dan akhirat, Iman memohon petunjuk dari Allah. Tetapi seandainya dia bukan jodohnya, Iman memohon agar Allah memberi petunjuk untuk menjauhkan diri dari dia tanpa melukakan hatinya.


Cinta Memakan Hati Iman

Jam menunjukkan tepat pukul 1.30 pagi. Hidup sebagai pelajar siswazah memang tidak lari dari tugasan-tugasan yang melambak. Iman nekad pada dirinya, perjuangan dalam menuntut ilmu itu adalah satu jihad. Sebab itu Iman mampu menyiapkan tugasan-tugasan yang diberikan pada waktunya walaupun begitu banyak amanah yang terpikul dibahunya. Iman memang bijak meletakkan kewajipan pada tempatnya. Iman tidak mahu orang berkata, orang itu hebat dalam berdakwah, tapi dalam kelas pun tidur.

Mata Iman sudah mula mengantuk, dia menutup laptopnya dan mengemas semua buku-buku sebelum tidur. Iman ke tandas untuk menggosok gigi dan mengambil wudhu'. Sekembalinya dia ke bilik, dia melihat skrin handpnone menyala. Dia melihat 1 panggilan tidak dijawab.

Iman pelik kenapa dia menelefon pada waktu begini. Hati Iman mula sedih, kenapa dia tegar menelefon pada waktu sebegini. Iman memandang jam hampir pukul 2 pagi. Iman mula merasakan hatinya semakin jauh. Iman cuba menjaga perhubungan itu tetapi kenapa dia langsung tidak mengerti.. aduhai awak........

Bunyi jam loceng mengejutkan Iman. Iman bangun untuk menunaikan solat malam. Hatinya lebih tenang. Memang benar, bila mengingati Allah hati kita menjadi tenang. Disaat itu Iman mengadu segala masalah kepada Sang Pencipta. Iman menangis semahunya ketika dahi bertemu sejadah cinta.

Iman bersiap untuk ke kuliah seperti biasa. Iman kelihatan bersemangat hari itu. Jam menunjukkan pukul 7.20pagi. Iman mengambil sekeping roti yang disapu dengan jem sebagai pengalas perut. Tiba-tiba handphone Iman berbunyi. Melihat di skrin telefon itu "Haffiz is calling....."

Iman menjawab panggilan telefon itu.
"assalamualaikum Iman, apa khabar? Ada satu perkara saya nak bagitahu awak.." Haffiz memulakan bicara.
"waalaikumussalam, Alhamdulillah, saya ok jer. Hmm..ada ape? Maaf, semalam saya dah tido," Iman menjawab dengan bersahaja. Dalam hatinya memohon istighfar kerana menipu pada waktu itu.
"maaf mengganggu awak, saya nak bagitau awak yang saya tak boleh tidur semalam. Saya sakit, saya takut. Saya nak mintak maaf kat awak." Kedengaran suara Haffiz yang seperti tersedu sedan.
"syafakallah, ye ke..maafkan saya. Saya tak tahu. Tapi kenapa nak mintak maaf kat saya?"
"saya bersalah kat awak. Saya tipu awak sebab saya terlalu sayangkan awak. Saya berhubungan dengan orang lain. Saya tak tahu kenapa saya terima dia dulu sedangkan saya dah ada awak. Saya takut saya mati nanti saya tak sempat nak mintak maaf kat awak."

Hati Iman mula meronta-ronta.. hatinya bagaikan dicarik-carik. Iman tidak akan menitiskan air mata dihadapan lelaki.

"Iman, saya sayangkan awak. Saya mengimpikan awak menjadi zaujah saya satu hari nanti. Sebab tu saya taknak bagitahu awak..tapi saya tahu awak tak suka kan saya. Saya budak jahat.. tak sesuai dengan orang baik macam awak."

"saya tak tahu nak cakap apa lagi, semua dah terjawab. Terima kasih untuk semuanya. Saya harap awak menjaga hubungan awak dengan dia."

"Mesti awak tak sedih, sebab awak memang tak sayangkan saya. Saya terima semua tu. Tapi saya nak awak tahu saya tetap mengharapkan awak".

Hati Iman berkata, "saya dah mula sayangkan awak......"

Iman tidak tahan lagi, dia berlari ke tandas, tumpasnya air mata seorang mujahidah kerana seorang lelaki.......... Iman tewas.

"Iman, jangan biarkan air mata tu menitis lagi." Solehah menyapa Iman dari belakang mengejutkan Iman dari lamunan di tepi padang. Memang sudah lama Iman berada di situ. Seusai solat Asar di masjid tadi, Iman terus turun ke padang. Tempatnya mencari ilham sumber kekuatan diri.

"Solehah, Iman rasa berdosa sangat, Iman tewas..Iman tewas.. tewas pada nafsu sendiri. Kenapa Iman boleh menangis kerana seorang lelaki. Teruk lagi, Iman ditipu lelaki. Iman bodoh sangat.."

"Iman, muslimah yang sejati takkan sekali-kali mengalah. Ini tarbiyah dari Allah untuk Iman. Masa nie lah Iman dapat memperbaiki diri dengan memandang masa lampau itu sebagai tiket untuk Iman berubah."

Solehah sahabat Iman sejak mereka asasi lagi. Segala masalah mereka berkongsi bersama. Sebelum ini Solehah selalu menasihatkan Iman meninggalkan Haffiz. Tapi Iman meyakinkan Solehah yang dia mampu menjaga perhubungan itu. Hebatnya persahabatan mereka. Solehah tidak pernah meninggalkan Iman walaupun dia tahu kemenangan pada pihaknya. Bahkan Solehah turut menyelami kesedihan yang Iman rasa.

"terima kasih awak sebab jadi sahabat saya," Iman memeluk Solehah tanda dia terlalu menyayangi sahabatnya seikhlas hati.
Hati Iman berasa sangat bersyukur kerana disebalik hikmah kejadian yang berlaku, rupanya itulah jawapan untuk doanya selama ini. Jawapan yang Allah berikan itu, banyak mengubah Iman. Subhanallah, percaturan Allah memang hebat!! Iman sujud syukur atas hikmat tarbiyah yang diterima.

Iman meneruskan perjuangannya
"Asif, ana tidak setuju kalau enta buat keputusan untuk menggunakan peraturan mengenakan denda kepada mereka yang tidak bertudung labuh." Iman tegas bersuara dalam mesyuarat pimpinan dakwah. Keadaan kolej mereka yang semakin lama semakin teruk permasalahan sosial disitu. Masalah ini meyebabkan semua orang memandang kepada pimpinan dakwah untuk mencari punca penyelesaian.

"Kalo begitu apa yang jalan yang terbaik enti fikirkan?" soal Mujahid kepada Iman setelah pandangannya ditolak mentah-mentah oleh Iman.

Siapa tidak kenal Mujahid di Kolej itu. Memegang taklifan sebagai presiden dakwah dan seorang dalam ilmu agamanya. Kalo dalam mesyuarat, Iman dan Mujahid sering sahaja berbeza pendapat. Apa tidaknya Mujahid sering menggunakan kekerasan menyebabkan Iman kurang setuju dengan Mujahid.

"Ana cadangkan kita membuat liqo' kubro bersama semua nuqaba' sebab bagi ana usrah itu memainkan peranan yang amat penting dalam masalah ini. cuba enta lihat, usrah di sini semakin hambar. Ramai yang tidak melaksanakan usrah. Jadi, ana nak kita perkasakan usrah semula. Tarbiyah perlu ditanam dalam diri setiap nuqaba'." Iman memandang setiap pimpinan dengan harapan mereka memahami.

Maisarah mengangkat tangan untuk memberi pendapat. Mujahid hanya mengangguk untuk membenarkan Maisarah bersuara.

" Ana lihat sekarang kita hanya memikirkan dakwah umum sahaja. Banyak program yang kita laksanakan sebelum ini, Nampak besar tapi tidak memberi tarbiyah yang khusus pada nuqaba' sendiri. Lagipun kita hanya melaksanakan program-program tradisi yang mana senior-senior kita lakukan. Apa kata sekarang kita perkukuhkan tarbiyah pada nuqaba' sahaja. Maksud ana kita melaksanakan program-program yang biasa sahaja tetapi berterusan dan istiqamah. "

"Betul tu, kita menjadikan program yang biasa itu luar biasa," Iman mencelah.
Hampir dua jam mereka bermesyuarat. Memikirkan masalah ummat memang memerlukan yang lama untuk mencari jalan penyelesaiannya. Sebab itu Islam menganjurkan syura. Syura itu sunnah dan banyak barakah yang terkandung di dalamnya tetapi seadainya disalahgunakan ia boleh mengundang dosa.
"Kak Iman memang hebat memberi idea, kami pun nak jadi macam akak," Anis bersuara sewaktu pulang bersama-sama.

"akak tak hebat, akak banyak lagi kelemahan yang perlu diperbaiki. Dalam perjuangan ini, kita harus kental dan kuat. Muslimah ada hak untuk bersuara tetapi ada batas-batasnya. Akak nak jadi seperti Khaulah Al-Azwar yang hebat pergi berperang bersama-sama sahabat Rasulullah." Iman menarik nafas mengenangkan dosa-dosa yang menyelimuti dirinya.

Hati Iman berbicara, "wahai adik-adikku, akak pernah tewas.."
Masa terus berlalu. Iman semakin matang dalam hidupnya. Meniti hidup ini perlu berhati-hati kerana kita tidak tahu apa rencana Allah kepada kita. Rencana untuk menguji hambaNya.

Setelah selesai solat zohor di masjid, Iman mendengar ta'lim daripada imam solat zohor tadi. Sejuk hati mendengar ta'lim berkenaan kepentingan solat berjemaah di masjid. Banyak fadhilatnya bagi mereka yang berjemaah. Sesuangguhnya semua ini adalah hidayah dari Allah. Iman bersyukur dengan hidayah Allah kurniakan kepada dia selama hari ini.

Iman mengenali suara yang memberi ta'lim hari itu. Siapa lagi kalau bukan Mujahid Al Firdaus. Di dalam kelas, mereka tidak pernah bersuara melainkan dalam mesyuarat sahaja kerana masing-masing memegang taklifan. Itulah Mujahid, berbeza di dalam kelas dan di dalam mesyuarat. Di dalam kelas Mujahid banyak berdiam diri dan menghabiskan masanya dengan membaca buku dan melayari internet.. Iman tidak nafikan kehebatan Mujahid...
Dia memang hebat..

"Kalo jodoh Iman dengan Mujahid macam mana?" soal Solehah ketika kami selesai menunaikan solat Dhuha bersama.

"Ish, mana ada Solehah. Nie mesti tepengaruh dengan gossip liar kan. Saya mana layak Solehah. Awak pun tahun saya ni bukan perempuan baik."

"Iman, jodoh itu ketentuan Allah. Mungkin Iman tidak dengan dia tapi Allah menggantikan Mujahid untuk awak yang jauh lebih baik." Solehah tersenyum melihat wajah lembut Iman. Muslimah ini terlalu istimewa di mata Solehah. Kelembutan wajahnya memang menggambarkan kelembutan hatinya. Solehah amat mengenali isi hati sahabatnya itu.

"Dah Solehah. Saya serahkan jodoh saya seratus peratus pada Ilahi. Ikhlas saya cakap, hati saya dah tertutup untuk mana-mana lelaki." Iman menegaskan pendiriannya. Dia merasakan dirinya terlalu kotor mengenangkan dosa-dosa yang lampau.

Iman berdoa agar Allah tidak menguji hatinya lagi. Dia mengakui kehebatan mujahid tetapi mujahid belum dapat memenangi hati Iman. Iman bersyukur kerana Allah memegang hatinya. Bagi Iman cinta Ilahi itu cinta adalah segala-galanya.

Hidup Iman di kampus banyak dihabiskan dengan belajar, usrah dan persatuan. Di hujung minggu pula masa Iman terisi dengan daurah-daurah dan program pengisian rohani. Rupanya selama ini hati yang kosong itu dahagakan ilmu dan santapan rohani. Iman tidak pernah mengeluh hidupnya seperti tiada masa untuk berehat. Ya, seorang mujahidah memang tiada masa untuk berpangku tangan. Iman menggelarkan dirinya sebagai Mujahidah Amar Ma'ruf Nahi Munkar. Dia tekad..

Iman sangat takut pada kalam Allah yang menjanjikan kemurkaan yang amat besar bagi mereka yang perkatakan apa yang mereka tidak lakukan. Sebab itu Iman lebih berhati-hati dengan apa yang diperkatakan. Meraih syurga Allah itu terlalu sukar, memerlukan pengorbanan yang lebih. Iman mengimpikan syahidah di jalan Allah...
Mujahadah itu pahit kerana syurga itu manis

Tett..tett.tett... mesej handphone Iman berbunyi..
Salam, awak apa khabar? Saya rindukan awak. Saya tetap menanti awak. Andainya awak mengerti isi hati saya... maafkan saya mengganggu awak..
~Haffiz ad Din~

Iman cepat-cepat memadamkan mesej itu dari Inbox mesejnya. Ya Allah, dugaan apa lagi yang engkau berikan kepada hambaMu ini. Maaf Haffiz, Nurul Iman hari ini bukan seperti Nurul Iman yang awak kenal. Wahai hati, janganlah engkau menyerah diri lagi.

Iman membuka laptopnya. Pada mulanya dia ingin meng 'update' blog kesayangannya. Tapi tiba-tiba moodnya hilang. Dia membuka bacaan surah Al-Imran. Mendengar alunan kalam Allah membuat hatinya tenang.
Malam itu Iman keseorangan, roommate Iman pulang ke kampung. Kadang-kadang Iman cemburu dengan rakan biliknya setiap minggu pulang ke kampung. Apa tidaknya, Negeri Sembilan dengan Selangor tidak ada jauhnya pun. Keluarga Iman di Terengganu. Kalau cuti panjang baru lah Iman pulang ke kampong.

Siapa tidak rindu untuk balik ke kampung. Mengenangkan ayah bonda di kampung membuatkan Iman besemangat nak belajar. Pengorbanan ibu ayahnya tiada tandingnya. Iman bukanlah asal dari keluarga yang senang.Tetapi kesenangan itu tidak menjamin kebahagiaan andai jauh dengan Allah.

"Maaf Iman, itu buku saya,"
"Oh ye ke, maafkan saya. Saya ingat buku untuk dipinjam. Bagus sangat buku ni.terima kasih ea."
"xpe, maafkan saya. Sebenarnya semalam saya tertinggal buku ni di sini." Boleh saya nak buku tu, sebenarnya senior yang punya."
"ok, maafkan saya." Iman menghulurkan buku itu kepada Ameer Mukhlis.

Iman kenal dia disebabkan mereka satu batch. Ameer mukhlis hanya seorang pelajar yang biasa saja. Dia bukan pelajar kos agama tetapi penampilan dia seperti seorang ustaz. Mungkin itu keistimewaan ameer. Ameer pernah bersuara mengatakan pelajar-pelajar kos agama tidak menunjukkan tingkah laku sebagai budak agama. Ya, dia memang berani..

Iman sering mendengar kisah Ameer melalui sahabat-sahabatnya yang tidak berpuas hati dengan dia. Iman memang tidak suka melayan perkara yang remeh-temeh seperti ini. Bagi Iman mungkin benar apa yang diperkatakan oleh Ameer. Iman akui zon selesa yang mereka berada sekarang.

Iman pun hairan melihat sahabat-sahabat kos agamanya yang perwatakan seperti bukan budak-budak kos agama. Diorang sering menggunakan alasan, cara mereka itu adalah untuk mendekati pelajar-pelajar yang bukan kos agama. Tapi Iman hairan, kalau mahu berdakwah sekalipun kenapa perlu sampai hendak pergi solat berjemaah di masjid pun susah.

Lebih mengaibkan budak-budak bukan kos agama yang mengajak mereka. Itu yang Iman kesal dengan sesetengah dengan sahabat mereka.

"Kak Iman, tunggu kejap." Suara Anis memanggil Iman dari belakang.
"Ye Anis, ada apa?" Iman tersenyum melihat Anis yang tercungap-cungap seperti tergesa-gesa.
"Satu kolej anis cari akak, tak jumpa. Rupanya akak di perpustakaan. Akak off handphone ea."
"Ya Allah, ye ke. Maafkan akak. Handphone akak tak de bateri. Kenapa ni Anis?"
"Anis Cuma nak serahkan senarai nama naqib dan naqibah baru. Anis dah taip semula nama, kos dan nombor telefon diorang. Muslimin dan muslimat ada sekali. Jadi, Anis nak mintak akak tolong bagikan yang senarai muslimin kepada akh Mujahid ea. Lagipun akak sekelas dengan dia." Anis tersenyum sinis kepada Iman.
"tak pe, nanti akak bagi kat dia, lagipun lagi setengah jam akak ada kelas.Terima kasih ea Anis." Iman membalas senyuman Anis walaupun dia tahu isi tersirat disebalik senyuman Anis.

Iman meletakkan buku "Siapa Dia Dihatimu" oleh Ust Pahrol. Dia memang penggemar buku Ustaz Pahrol. Bagi Iman, setiap bicara Ustaz Pahrol dalam bukunya seperti berbicara dengan isi hatinya. Iman memang begitu. Sering mengaitkan dengan sesuatu. Iman teringat sewaktu mesyuarat pimpinan dakwah petang tadi. Dia tidak mengerti kenapa hatinya tersentuh ketika nama itu disebut.

"Ana nak maklumkan dua orang bakal naqib terpaksa dibuang kerana mereka tak bersedia untuk menerima amanah ini. Mereka itu ialah Muhammad Muaz dan Ameer Mukhlis. Ana sudah bertemu dengan mereka dan mereka betul-betul tolak sebab mereka rasa mereka belum layak lagi." Mujahid menerangkan kepada pimpinan semua.

Iman hanya terdiam mendengar penerangan Mujahid. Iman hairan kenapa hatinya berubah ketika nama Ameer Mukhlis disebut oleh Mujahid. Cepat-cepat Iman memohon istighfar.

"Iman, jauh termenung.. dah pecah tembok cina tuh.."Farah cuba mengejutkan Iman dari lamunan.
"Astaghfirullah.. lain kali bagilah salam dulu..nasib baik saya ni tak de sakit jantung kronik." Iman menunjukkan muka geram kepada rakan biliknya yang suka mengusik itu.

"Nurul Iman, saya ni roommate awak. Dari tadi saya duduk kat meja saya tuh. Ni mesti tengah mengelamun pasal Mujahid kan..oppss.. terlepas sudah..hahaha." Farah ketawa dan Iman terus mencubit manja pipi sahabatnya itu.
" Yelah, yelah.. taknak buat dah. Bukan mujahid tapi Mak Jah jual kuih kat café tu kan.." farah cuba berdalih walaupun memang dia suka sangat melihat telatah Iman kalau nama Mujahid disebut.
"Ha'ah, rindu kat karipap Mak Jah.." Iman mencebik mulut kepada Farah.
"Maaf wahai Puteri Nurul Iman. Ana mahu pinjam mouse lah. Entah kenapa mouse tiba-tiba tak boleh guna."
"laa ye ke.. kenapa tak habaq dari tadi. Ambil lah dalam beg laptop atas katil tue." Iman menunjukkan beg laptopnya itu.
"Ok, syukran Iman. Luv u bebeh." Farah memeluk Iman sekuat hatinya.
"Yelah, yelah, saya pun sayangkan awak dunia akhirat. Awak roommate yang terbaik!!" Iman membalas pelukan Farah dan mencubit pipi gebu Farah.

Apa kesudahan Iman
Sekarang Iman sudah berada di semester terakhir. Iman sudah bertambah matang dengan usianya yang sudah menjangkau 23 tahun. Iman telah menolak lamaran Mujahid setahun lepas. Bagi Iman jawapan istikharahnya bukan Mujahid tetapi orang lain. Iman tidak pernah memberitahu sesiapa pun tentang isi hatinya.

Hampir dua tahun lebih Iman memendam perasaannya itu. Baginya mencintai dalam diam itu lebih indah dan terjaga. Tetapi bisakah dia mengetahui...

Keyakinan Iman kepada Allah terlalu tinggi kerana baginya Allah itu sentiasa dihatinya dan hanya Allah sahaja yang layak menentukan siapa pemilik cintanya. Setiap kali berdoa, dia sering berdoa, Ya Allah, seandainya Ameer Mukhlis itu terbaik untuk dirinya dan memberi kebaikan di dunia dan di akhirat, Engkau berilah aku petunjukMu.
Tetapi seandainya Ameer Mukhlis itu bukan yang terbaik, tidak memberi sebarang kebaikan di dunia dan diakhirat, Engkau jauhilah hatinya dan hatiku. Engkau jadilah aku redha menerima ketentuanMu..

Iman tahu di usia sebegini, dia perlu memikirkan soal jodoh. Sahabat-sahabatnya juga ramai yang sudah mendirikan baitul muslim. Iman pernah juga bertanyakan sahabat-sahabat tentang Ameer Mukhlis sudah berpunya atau belum. Ramai yang berkata dia sudah berpunya. Iman tidak tahu kenapa perasaan hatinya kepada Ameer Mukhlis begitu kuat sehinggakan langsung tidak pudar perasaannnya walaupun ramai yang berkata sedemikian. Mungkinkah ini kesannya jika mencintai dalam diam. Iman redha andai itu bukan untuk dirinya.
Setelah mengaminkan doa seusai solat dhuha, tiba-tiba handphone Iman berbunyi..

"Assalamualaikum, Iman apa khabar?" Suara Kak Mariam menyapa Iman dalam telefon.
"Waalaikumussalam, Alhamdulillah..baru je baik daripada demam. Akak sihat? Sejak-sejak akak dah berumah tangga nie, jarang dah kita berhubung.." Iman menunjukkan kesedihan pada Kak Mariam yang baru bergelar zaujah kepada Muaz, rakan sekelas Iman.
Kak Mariam seorang muslimat yang berani. Iman yang menjadi orang tengah untuk menyampaikan hasrat kak Mariam kepada Muaz. Walaupun Kak Mariam tua setahun daripada Muaz, tetapi usia tidak menjadi penghalang seperti mana cinta Rasulullah dan Siti Khadijah. Tidak sangka, Muaz juga menaruh harapan kepada kak Mariam. Selama ini mereka hanya memendam rasa. Hikmah daripada Allah itu terlalu indah.
"Alhamdulillah, akak sihat walafiat. Biasalah Iman, bila sudah bergelar isteri. Tanggunggjawab itu besar sangat. Sebagai isteri dan sebagai seorang da'ieah. Tapi Alhamdulillah, zaujun akak satu fikrah dengan akak. Memudahkan misi dakwah kami. Hmm.. akak ada hajat besar untuk Iman ni.." kak Mariam menyatakan hajatnya kepada Iman.
"Iman pun mengharapkan zaujun satu fikrah dengan Iman. Mungkin Allah tahu Iman belum lagi bersedia menjadi zaujah solehah. Sebab tu, Iman belum lagi menemui pemilik cinta untuk menemani sepanjang perjuangan nie. Akak nak bagitahu hajat apa?" Iman meluahkan isi hatinya kepada Kak Mariam.
" Seorang ikhwah ingin khitbah Iman. Dia menyatakan hasratnya kepada zaujun akak. Akak rasa Iman pun kenal dia."

Hati Iman kelu mendengar. Adakah doanya tadi telah terjawab..
"Siapa akak?" Iman ingin mengetahui siapa gerangannya itu.
"Maaf Iman, dia tidak benarkan akak memberitahu siapa dirinya. Tapi dia nak maklumkan kepada Iman yang minggu depan dia akan pergi ke kampung Iman untuk menghantar rombongan meminang." Kak Mariam menjelaskan kepada Iman hasrat ikhwah tersebut.
"Baiklah, Iman terima dia pergi meminang Iman minggu depan." Iman sendiri tidak tahu kenapa dia yakin dengan lamaran itu.
"Iman jangan risau, dia satu fikrah dengan kita. Insya Allah, akak melihat dia sesuai dengan Iman."
"Insya Allah akak. Iman mengharapkan begitu juga." Hati Iman masih lagi tertanya-tanya siapa dirinya. Mungkinkah.....





Wednesday, 12 September 2012

Mistakes



Don't laugh at the mistakes I've made. O dear rabb please forgive me.. 

Monday, 30 July 2012

Sempena Ramadhan



#Sempena Ramadhan
'Happy birthday dik..!' :) yuppp its a belated birthday prezzie.. berkat Ramadhan... so cool.. aaaaaaa.. everything that i wanted.. MashaAllah.. feel so blessed. Thanks to mak and kakak..



P/s : selamat berpuasa semua.. kekalkan prestasi sepanjang Ramadhan.. Jika mampu kita improve lagi yea.. oh dan sayang kalian.. :)

Thursday, 26 July 2012

Andaiku Pergi


Cerita hidup kian berlalu

Membawaku ke penghujung
Kaku langkah kian lemah
Kelu lidah untuk bicara

Langit jingga warna senja
Desir bayu membisik duka
Kealpaan nan semalam
Inginku lepaskan luka silam

Bersama rayu doa
Damba keampunanNya

Andai diriku pergi
Tinggalkanmu sendiri
Usah kau sedih
Usah tangisi duga dari Ilahi

Andaiku pergi dulu
Tiba tika dan waktu
Telah tertulis takdir untukku
Perjanjian yang Maha Agung
Doakanku sejahtera disisiNya

Rasa gentar rasa rindu
Bertarung di fikiranku
Wajah ceria, senyum manja
Kisah kita menghapus resah

Maafkan diriku kasih
Kerna buat kau menangis
Restuiku dengan cinta
Jangan kau titiskan air mata

Pintaku redhailah
Terima kasih atas segalanya

Hidup ini sementara
Ujian pasti setia hati
PadaMu kekasih

Moga rahmat hidayahMu
Mengiringiku, menemaniku
Saat akhir waktu

Bersaksi diriku
Tiada lain hanya Kau satu
Memiliki cintaku
Ku serah segalanya kepada Mu





Lyrics & Song : Akmal
Artist : Mirwana



p/s : Al-fatihah buat teman, keluarga dan seluruh umat islam yang telah pergi menemui Dia.. Salam Ramadhan buat semua.. :)

Thursday, 19 July 2012

Sweet 16th sweetheart


 Bismillahhirrahmaanirrahiimm..


#today
She is officially 16th years old. 7 years younger than me haha... tapi kami selalu bertengkar seperti sebaya.. ehh..ehh..

 
#last two days 
The day that i went back home. I ask superhero to send me to the bakery shop nearby to prepare all the things that i need to bake her a cake but not really baking though. But then ayah ask her to follow too.. sighh.. tak suprise laaaa... warghhhh.. never mind..


le lemonz cheeze cake :)

#last night
In the morning i made her  le cake and chilled it in the fridge. yeayy me. ask kakak to buy some candles and m&m to decorate the cake. tapi candy ape entah she bought it is not m&m hahaha.... tidak mengapa punn. So at 1030pm, we decided to give her a surprise. tadaaaa.. haha.. but she was like, everywhere with me.. ehh.. budak ni.. susah jugak. so after i saw her went into the wet kitchen i ran towards the front room. ask abang to hold the cake while i light up the candle. don't know what happen she went inside the bedroom and shut the door. adoiiii.. dia ni kannn.. so i called everyone to stand in front of her room. and guest what i blackout kan rumah.. hahahahhaha.. tapi dia tak kluaq pun dari bilik. aihhh.. so me third sister force her to open the door and surprise!!!! there it goes.



Selamat menyambut ulangtahun ke 16 Ainul Mardhiyah. :) Semoga jadi anak yang solehah dunia dan akhirat. Be good to everyone. All the best for SMA exam. Make mak, ayah and us proud. Pedulikan kata orang. yang penting pandangan Dia. ;) love you ainul. ehh.


p/s : tapi kan i think that she knows about le cake. because she keep asking me where's my cheese cake. and bla..blaa..blaaa... hahhahaha.. ishhh.. Because i never know whether i can make you another surprise.. ;')




till then 
with love akak ;)

Wednesday, 11 July 2012

Mak and me, somewhere in UK (1995)

I don't know what to put as for the title.. rindu segalanya menjadi seorang anak tunggal di sana kihkih... berteman baik dengan emak dan ayah sahaja. :) i don't know why..setiap kali menatap gambar ini.. pasti #sebak.

p/s : it should be wordless cause its wednesday.. hehh..


Monday, 11 June 2012

Pinjaman Sekejap

I remember all those day, Smiling inside and out. Being happy going through it. keeping my heart and soul to be as strong as all the words that I've thrown. Habis..kondisi kamu kini bagaimana?? Tak senyum lagi?? Eyh don't judge me yet. I put and pull a smile everyday even senggang waktu untuk senyum itu seketika cuma. perlu kuat untuk tepis semua kata orang. Kerana senyuman itu mampu menyeka air mata..walau air mata itu jatuh ia tetap memberi rasa satu rasa senang dan puas..

I have flaws and i'm nooo perfect.. I make mistakes and if that is one of the day that i gave you bad days. O please forgive me dearies. I would not know if you are not telling...I'm just so sorry for what have i done..sama ada sengaja atau tidak sengaja..



#Result!!!
They already know, even its not officially out yet.. I don't want to know. Tutup telinga dan pejam mata. tapi still perasaan ingin tahu itu ada.. fuhhhh.. Allah knows at all.  

#ShortSemester
The life as a student gives me a chance in taking short semester. Alhamdulillah.. A semester which I never dream in taking. It gives me such an experience. I'm already in week three. I have seven semester week to complete. Taking 1 subject only - Electronic. Twice a week and 8 hours/week. Every monday and wednesday. InshaAllah.. I'm no guarantee to get an 'A'. But I promise to change and be better in study and as a person. Moga Allah perkenankan. Take a deep breathe and walk through it. 

#FYP
FYP means Final Year Project. Doing FYP in short course..phewwww.. seriously i lost the file. huwaaaaaaa.. I need to start all over. :( Panic and freak out. 

#KSSU
Training setiap hari Isnin-Jumaat pagi dan petang. Jika punya kelas selepas training.. letih will be double. Yeayyy.. :D I'll be in KULIM, KEDAH on 22 June. the game will start on 25-28 June. 

#Cinta
Saya cinta sahabat-sahabat saya kerana Allah.. Alhamdulillah.. Di kirimkan kalian saat resah menjengah. Memalitkan rasa yang pahit lalu memberi manis yang kesannya membibitkan senyuman. Terima kasih Tuhan..terima kasih kalian..

I realize things are just 'pinjamansekejapcuma'..tiada yang kekal melainkan Dia.. Allahu rabbi.. 



Awang's daughter  :)
till then be well. Iloveyoulillah.

Tuesday, 8 May 2012

Tumpang





jika tidak keberatan

boleh tak?

ermm..

kalau saya nak tumpang..

tumpang kat bahu awak..

sekejap sahaja..

nak tumpahkan sedikit air mata..

boleh kan??





Thursday, 3 May 2012

Pelangi




Jadilah pelangi 
yang muncul di setiap hujan panas
walau sebentar 
sudah cukup untuk aku hargai.. :)


Wednesday, 2 May 2012

catatan


setiap catatan
yang di tulis secara maya
oleh dia aku baca
dan setiap bait itu
aku tersentuh
begitu sakit hati dia
di usik dengan cinta
cinta manusia
namun begitu
allah berikan dia bahagia
allah beri dia semangat baru
allah berikan dia rasa cinta
cinta yang benar-benar setia
cinta yang terus kuatkan lagi
hatinya..
'Aku ini milik Dia'
untuk terus kuat
aku kagum
mashaAllah betapa
Allah itu Maha Kuasa
Allah itu sayangkan hambanya
Di uji setia hatinya


Allah tuntun lah kami agar terus berada di jalanMu..jangan biarkan kami ya rabb..


p/s : Aku teringin berjumpa dia.. Moga Allah aturkan pertemuan itu.. catatan cinta di bumi anbiya membuatkan aku sangat rindu untuk kesana..moga di beri peluang dan waktu..



Maze

Life is like a maze

I dream i entered a maze, a few night back. No matter what, i need to find a way out of it.. and i hold a knife on my hand and started to find my way out.. everything was upside down..i'm walking on the roof and on the wall.. ridiculous ain't, with all the obstacles that i need to face. I cut the carpet grass just to get out. it is kind off cheating. but what should i do.. i was suffocating with not so much air to breathe. and the grass and wall are getting closer inch by inch. I'm LOST.. By hook or by crook, i need to find a way out.<<<  ini mimpi 

dan realitinya tak kurang lebih dari itu.Cari sampai jumpa jalan penyelesaian. Walau sukar mana sekalipun. Walau sakit mana sekalipun. Tak semua jalan yang kita pilih itu mudah.. Tetapi janji Allah itu benar. Setiap yang sulit akan mudah di akhirnya. Cuba, cuba, cuba dan cuba lagi.. 


pic credit to syeikh google



"Karena sesungguhnya sesudah 
kesulitan itu ada kemudahan. 
Sesungguhnya sesudah kesulitan 
itu ada kemudahan"
 [Al-Insyirah:5-6]
.
.
.
.



p/s : kerap tubuhku sakit.. doakan yea.. the exam is near.. 

Wednesday, 11 April 2012

Human beings













We’re human beings, we forget things. 

We’re so forgetful that sometimes 

we forget how forgetful we are.